Shakespeare Feminist Miydi?

İngilizce aslından çeviren: Eray Konya

1) Artık iç çekmeyin hanımlar, artık iç çekmeyin
Shakespeare oyunlarında erkek rollerin sayısı, kadınlara kıyasla 7 kat daha fazladır. Konuşma pasajlarında da cinsiyetler arasında belirgin farklar var.
Her ne kadar sayılarının azlığıyla ve arketip olmakla suçlansalar da, Shakespeare’in kadın karakterleri sıklıkla cesaret, zeka, azim, umarsızlık ve gurur görüntüleri sergilerler.
Dolayısıyla, kadınların erkeklerle eşit sayılmadığı bir çağda, Shakespeare kadınlar için sesini yükseltmiş miydi, yoksa tüm bunlar kuru gürültü müydü?

2) Kadınlığı anlamak.
Eleanor, Shakespeare’in kadın rollerinin yeterince önemli olup olmadığını değerlendiriyor ve Bir Yaz Gecesi Rüyası (A Midsummer Night’s Dream) adlı çalışmasında deneyimlediği Hippolyta rolünden söz ediyor.

The Merry Wives of Windsor illustration by Hugh Thomson 1910

3) Aşık Shakespeare
Shakespeare, oyunlarının bazılarında kadınlar ve erkekler arasındaki eşit ilişkilerin resmini çizer. Ancak bu durum, onun özel yaşantısının bir yansıması sayılabilir mi? Mary Arden (Shakespeare’in annesi), William (Shakespeare) doğmadan önce iki kızını kaybetmişti ve oğlu adeta onun göz bebeğiydi. Mary oğluna okumasını, öyküleri sevmesini ve hayalgücünü genişletmesini öğretmişti.

En iyi İkinci Yatak

Shakespeare’in Anne Hathaway ile yaptığı evliliğinin zorunlu bir evlilik olduğu düşünülüyor. 1582’de evlendiklerinde, Anne ilk çocuklarına hamileydi. Evlilik yaşamının büyük çoğunluğunda Shakespeare Londra’da yaşadı ve Anne’nin Stratford’da kaldığı bu süreçte yazı ve oyunlar gerçekleştirdi.
1613’de tiyatrodan emekli olduğunda, Shakespeare Londra’da kalmaktansa, eşine dönmeyi tercih etti. Shakespeare vasiyetinde, Anne’ye, “En İyi İkinci Yatağını” bıraktı (evlilik yatağı). Yaygın olarak bunun bir hiçe sayma olduğu düşünülür ancak aslında, çoğu evin en iyi ikinci yatağı, ayrıldığı dul eşi için dokunaklı bir nesne olan evlilik yatağıdır.
Shakespeare’in hayatına girmiş kadınları sevmediğine dair bir işaret yok. Ancak bazıları onun kaçamaklar yaptığına inanıyor. 127-154. Sonelerinde, esrarlı bir kadınla tutkulu bir ilişki yaşamaktan söz eder. Bazı tarihçiler bu kadını, kadınların cinsel özgürlüğü konusunda şiirler yazmış ilerici bir şair olan Emilia Lanier olarak tanımlarlar.
Belki de o, annesi ve karısıyla birlikte Shakespeare’in günümüz koşulları için olmasa da, en azından kendi zamanı için ilerici düşünebilen bir erkeğe dönüşmesine yardımda bulundu.
4) Ve o küçük olmasına karşın, vahşi
Shakespeare oyunlarında canlı, hür düşünebilen, özgür kadınlar yarattı. Peki bu kadınlar nihai olarak güçlü bir grup muydu? Hikayelerinin sırrını çözmek için galerimize tıklayın.

 

*Galerideki diğer resimleri görmek için yazının sonundaki kaynak siteye gidiniz.

5. Shakespeare’in eserlerinde kadınlar nasıl temsil edildi?

How are women represented in Shakespeare?
Shakespeare karakterlerinin %84’ü erkekken, %16’sı kadındı.
Rosalind 685 satırla, en çok bahsi geçen kadındır.
Hamlet, 1506 dize ile en çok sözü edilen erkektir.
1660 yılına değin, kadın roller daima erkekler tarafından sahnelenmiştir.

Kaynak: http://www.bbc.co.uk/guides/z967hv4

Çevirmen Hakkında

Eray KONYA

İstanbul Üniversitesi

İnkılap Tarihi Enstitüsü

Yüksek Lisans Öğrencisi

Bizi sosyal medyada takip edin
Arkadaşlarınızla Paylaşın:

Bize Katılın

Siz de bizimle gönüllü olarak çalışmak ister misiniz?
İletişim formunu doldurun, sizinle irtibata geçelim.

İletişim Formu İçin Tıklayın

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial