Paolo Veronese – The Wedding Feast At Cana Üzerine Kısa Bir Değerlendirme (CANA’DA DÜĞÜN)

Rönesans döneminin en önemli İtalyan temsilcilerinden Paolo Veronese’nin en önemli eseridir. (Benim de bazen oturup dakikalarca bakıp bakıp seyretmeye doyamadığım bir tablodur.) Veronese’nin bu eseri, ilk ‘insan yüzlerine ifade katılan’ tablosu olarak tarihe geçmiştir. Rönesans’ın en önemli eserlerinden biri olarak kabul edilir. Tablo, Louvre müzesinde sergilenmektedir ve müzenin en büyük tablosudur. 6.6m X 9.9m ölçülerindedir. Tabloda onlarca detayın olması, insanı saatlerce oturup bu detayların incelenmesi üzerine teşvik etmektedir. Bu tabloda Hz.Meryem ve Hz.İsa bir düğüne davet edilmiş olarak resmedilmiştir. Tabloda görüldüğü üzere Meryem ve İsa masanın ortasında oturmaktadır. Oysa düğünlerin başrol aktörleri olan gelin ve damat tabloda sağ baş köşede oturmaktadır. Veronese’nin bunu yapma amacı tamamen dini figürleri ortaya çıkarmak istemesidir. Çünkü Veronese için önemli olan dini ve mitolojik figürlerdir. Gelin ve damadın yanında oturanlar ise dönemin meşhur kralları ve padişahı temsil edilmektedir. Bunlardan bazıları; Avusturya Kraliçesi Elanor, Fransız Kralı I.Francis, İngiltere Kraliçesi I.Mary, Kanuni Sultan Süleyman ve İmparator V.Charles.  Ayrıca Veronese bu eserde kendine de yer edinmiştir. Masanın önünde orta yerde bulunan ve müzisyen olarak çizilenler Veronese’nin ressam arkadaşlarıdır. Bunlar soldan sağa doğru; Veronese, Bassano, Tintoretto ve Tiziano’dur. Tabloda görüldüğü üzere herkes bir hareket halinde ve bir işle uğraşırken resmedilmiştir. Özellikle de İsa’nın üstünde yer alan ve ellerinde satırlarla et kesen insanlar dikkati çekmektedir. Burada Veronese’nin vermek istediği mesaj ise İsa’nın kendisini insanlık için kurban etmesidir.  Veronese bize tablodaki renkleri ve giyilen elbiseleri kullanması da o dönemin moda renkleri ve elbiseleri olduğunu aktarmaktadır. Ve tabloda  bir çok figür, nesne ve renk kullanması da resmen bir şöleni andırmaktadır. Ayrıca İncil: Yuhanna’da bahsedilen ve Hz.İsa’nın ilk mucizesi olarak bilinen suyun şaraba dönüşmesi de bu tabloda bize aktarılmıştır.

Yuhanna, Bölüm 2: Üçüncü gün Celile’nin Cana’da bir düğünü vardı. İsa’nın annesi Meryem de gelmişti. İsa’nın öğrenciler de davet edilmişlerdi. Şarap tükenince Meryem, İsa’ya ‘Şarapları kalmadı’ dedi.

İsa ‘Anne benden ne istiyorsun? Benim saatim daha gelmedi’ dedi.(Müzisyenlerin önünde duran kum saati)

Meryem hizmetçilere ‘ İsa size ne derse onu yapın’ dedi.

Yahudilerin geleneksel temizliği için oraya konmuş ve her biri seksen ile yüz yirmi metreküp su alan taş küpler vardır. İsa hizmetçilere ‘küpleri su ile doldurun’ dedi. Hizmetçiler küpleri su ile doldurdu. İsa ‘Şimdi biraz alıp şölen başkanına götürün’ dedi.(Tabloda sağ tarafta küpe su dolduran figür bulunmaktadır. Ayakta olan ise şölen başkanıdır ve şarabın tadına bakmaktadır.) Onlar da küplerden biraz su alıp şölen başkanına götürdü ve şölen başkanı şaraba dönüşen suyu tattı. Şölen başkanı bunun nereden geldiğini bilmiyordu. Şölen başkanı güveyi çağırıp ona ‘Herkes önce iyi şarabı, çok içildikten sonra da kötü şarabı sunar ama sen şimdiye kadar en iyi şarabı saklamışsın’ dedi.

İsa bu doğaüstü belirtisini Celile’nin düğününde gerçekleştirdi ve yüceliğini gösterdi. Böylece öğrencileri de ona iman etmeye devam ettiler.

Yorum: Bu tablo Louvre’da ki en büyük tablodur ve Mona Lisa’nın tam karşısında bulunmaktadır. Bu resmen Mona Lisa tablosuna karşı bir ‘meydan okuma’ anlamına gelmektedir.

Kaynakça

https://www.biblegateway.com/passage/?search=John+2%3A1-12&version=ESV

http://www.josemariaescriva.info/docs/5-the-wedding-feast-at-cana.pdf

http://www.visual-arts-cork.com/famous-paintings/wedding-feast-at-cana.htm

Bizi sosyal medyada takip edin
Arkadaşlarınızla Paylaşın:

Bize Katılın

Siz de bizimle gönüllü olarak çalışmak ister misiniz?
İletişim formunu doldurun, sizinle irtibata geçelim.

İletişim Formu İçin Tıklayın

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial